Velg en side

Østersjøregionen som modellregion for ren og sikker skipsfart

av Jon Petter Arntzen |
Publisert 8. februar, 2018
Personer som er på et seminar

Dette var tema på et seminar gjennomført innenfor rammen av prosjektet Let’s Communicate i Rederiforbundet i Oslo 6. februar.

Rundt 35 deltakere fikk nyttig informasjon om Østersjøstrategien, finansieringsmuligheter og konkrete prosjekt i regionen. Shipping & Offshore Network deltar i prosjektet GoLNG under Interreg Østersjøprogrammet og projektleder Andrius Sutnikas fra Klaipeda Science and Technology Park i Litauen orienterte om LNG infrastruktur og økonomiske og miljømessige ringvirkninger.

Bjørn-Johan Vartdal fra DNV GL gav deltakerne en nyttig oppdatering om autonome kontra fjernstyrte skip samt scenarier for en renere skipsfart. Kystverket informerte om deres arbeid innen ny teknologi og navigasjon og Meteorologisk Institutt om måling av utslipp fra skipsfarten.

Framtidig kompetansebehov i maritim sektor ble også framhevet av assisterende professor ved Høgskolen i Sørøst Norge, Tine Viveka Westerberg. Koordinatorene for Østersjøstrategiens policy områder «ren skipsfart» og «skipssikkerhet» fra henholdsvis Danmark og Finland oppfordret norske aktører til å ta en mer aktiv rolle. De roste de norske bidragsyterne og la vekt på at norsk kompetanse innen maritime tema er viktig å trekke med i utviklingen av Østersjøen som en modellregion i Europa og Globalt.

Seminaret ble gjennomført av Østlandssamarbeidet i nært samarbeid med Shipping & Offshore Network.

Program og presentasjoner

EUSBSR-seminar_Oslo_060218 (PDF)
EUSBSR_framework (PDF)
Financial_options_Interreg (PDF)
PA_Safe_and_Ship (PDF)
Envisum (PDF)
Go-LNG (PDF)
Enhanced_Navigation (PDF)
Future_of_shipping (PDF)
Future_maritime_competence (PDF)

Artikkelen er skrevet av

  • Jon Petter Arntzen

    Jon Petter er sekretariatsleder og fagansvarlig for samferdsel og infrastruktur i Østlandssamarbeidets sekretariat.

Relaterte innlegg

Stikkord

Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Aud Riseng Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Bane NOR Biogass Biogass Oslofjord Brussel BSSSC Youth Bærekraft CICERO CO₂-utslipp CPMR Baltic Sea Commission Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Eivind Vad Petersson Energistasjoner Erasmus+ EU Europaforum Europakafé Even Aleksander Hagen EØS Fehmarnbelt Fylkesveier Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Helge Orten Hydrogen Ingrid Elisabeth Volungholen InterCity Interreg Jafar Altememy Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Kirsti Slotsvik Klimagassutslipp Klimapolitikk Klimasats Knut Arild Hareide Kollektivtrafikk Kommunal- og distriktsdepartementet Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kåre Pettersen Lan Marie Nguyen Berg Let’s Communicate Mette Kalve Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO NHO Logistikk og Transport Norges delegasjon til EU Norsk Vann Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Osloregionens Europakontor Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Samferdselsdepartementet Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Timo Nikolaisen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Tyskland-strategi Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet Vestfoldbanen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen ØstsamUng

Nyhetskategorier