Velg en side

Ny rapport fra Østlandssamarbeidet om Gods mellom Norge og kontinentet

av Jon Petter Arntzen |
Publisert 7. september, 2017
Illustrasjon av import to Norway 2016 Billion NOK

Den nye godsrapporten som Østlandssamarabedet har fått utarbeidet i forbindelse med gjennomføringen av interregprosjektet Scandri2Act er nå ferdig. Rapporten som er laget av Moe/TetraPlan.

The Oslo Region Case – final report                 

Rapporten konkluderer med at godsmengdene er tilstrekkelig for å kunne etablere nye operasjoner med ferge/RoRo eller tog, samtidig som der er en del konkrete flaskehalser og utfordringer som må ses nærmere på.  I rapporten kan vi lese følgende:

«When looking at the volumes of road transport between the Continent and Norway and especially the Oslo Region there is more than sufficient volume at hand for a new ferry/ RoRo or a rail service. A new service to the Oslo Region could also be used for other areas in Norway by intermodal connections by rail etc. ….. But, there are many other factors that are part of the decisions regarding modal choice. Price is the most important, but also service level, delivery conditions, regularity, transport time etc. The Norwegian shippers and receivers are not always in charge of choosing how their transports are done, as it could be decided by the sender or by a forwarding agent. And sometimes they actually are not even aware of that there are interesting, greener choices available, as the truck is so easy to order and handle.

                                                                                                                             

Artikkelen er skrevet av

  • Jon Petter Arntzen

    Jon Petter er sekretariatsleder og fagansvarlig for samferdsel og infrastruktur i Østlandssamarbeidets sekretariat.

Relaterte innlegg

Stikkord

Annette Lindahl Raakil Ann Irene Sæternes Arve Høiberg Assembly of European Regions (AER) Aud Hove Aud Riseng Baltic Sea States Subregional Co-operation (BSSSC) Baltic Sea Youth Platform (BSYP) Bane NOR Biogass Biogass Oslofjord Brussel BSSSC Youth Bærekraft CICERO CO₂-utslipp CPMR Baltic Sea Commission Det grønne skiftet Det transeuropeiske transportnettverket (TEN-T) Dovrebanen Eivind Vad Petersson Energi Energistasjoner Erasmus+ EU Europakafé Even Aleksander Hagen EØS Fehmarnbelt Fylkesveier Grønne næringstransporter Grønn omstilling Guido Beermann Gunn Marit Helgesen Hydrogen Ingrid Elisabeth Volungholen InterCity Interreg Jafar Altememy Jernbane Jernbanedirektoratet Jon Petter Arntzen Jyllandskorridoren Kari-Anne Jønnes Klimagassutslipp Klimapolitikk Klimasats Knut Arild Hareide Kollektivtrafikk Kommunal- og distriktsdepartementet Kommunesektorens Organisasjon (KS) Kåre Pettersen Lan Marie Nguyen Berg Let’s Communicate Linda Carolina Ehnmark Mette Kalve Miljødirektoratet Miljøstiftelsen ZERO Mobilitet Nasjonal transportplan (NTP) NHO NHO Logistikk og Transport Nordsjøkommisjonen Norges delegasjon til EU Norsk Vann Nye Veier AS Ola Elvestuen Olav Skinnes Ole Haabeth Oslofjorden Osloregionen Oslotunnelen Pat Cox Raymond Johansen Representantskapet Ringeriksbanen Roger Ryberg Samferdselsdepartementet Scan-Med-korridoren Scandria Alliance Sirkulær økonomi Siv Henriette Jacobsen Statens vegvesen STRING Terje Riis-Johansen Timo Nikolaisen Tonje Brenna Transport Transport- og kommunikasjonskomiteen Transportøkonomisk institutt (TØI) Tungtransport Ungdomsmedvirkning Utdanning Utenriksdepartementet Vestfoldbanen Østersjøprogrammet Østersjøregionen Østersjørådet (CBSS) Østfoldbanen ØstsamUng

Nyhetskategorier